måndag 22 augusti 2016

Måla, måla, måla...

Nu har det blivit så där långt mellan blogginläggen igen men jag hinner helt enkelt inte med allt jag vill och ska. Vädret är fortsatt härligt och jag njuter för fulla tag. Dock får det gärna regna lite mer på nätterna ;-) Det är hur torrt som helst bara en liten bit ner i marken. Trots att vi fått många bra skurar så hinner det aldrig tränga så långt ner i jorden. Det skulle behöva regna konstant i en vecka och sen kan det bli sommarvärme igen. Tyvärr får man ju inte välja väder utan får bara gilla läget.

Jag har äntligen tagit tag i några målningsarbeten här hemma. Först ut var dörren på altanen som skulle bli röd som övriga dörrar och fönster.
Sen var det orangeriets tur att få lite färg invändigt. Jag valde en grå lasyr på väggar och takbjälkar. Detta för att få ett behagligare ljus för ögat än om jag valt vitt. Runt fönstren däremot så blev det vitt för att släppa in så mycket ljus som möjligt. Att jag valde en lasyr istället för en täckfärg är nåt som värkt fram i mina tankar och den har flera fördelar. Dels blir det mer liv och lyster i ytan, dels andas den bättre och det blir ju en del fukt i detta utrymmet, sen gick det ju så mycket fortare att måla med denna!! Många fina fördelar och jag ångrar inte valet en sekund, jag är mycket nöjd.

Jag har bestämt för mig att jag tog en "före bild" på altandörren men nu hittar jag den inte... men det går ju att se den vita dörren till vänster iaf.

Nu är den röd och smälter bättre ihop med omgivningen. 

Den omålade interiören. 

Grå väggar och vita fönster, snyggt tycker jag :-) Tanken vara att ha exakt samma kulör som på den putsade väggen men det gick inte att bryta en lasyr på det viset tydligen. Jag tycker ändå att dessa funkar toppen ihop.

En söt liten stockrosknopp får avsluta detta inlägg bara för att den var så snygg!!

God kväll kära läsare!
Katarina


2 kommentarer:

  1. Det är ju så då och då att bloggen får vila för att Livet kommer emellan. ;) Kul hur som helst att du visar före och efterbilder på målningsjobben. Tänk så stor förändring det blir av lite färg! Den grå kulören står så väl mot det gröna, vilsamt för ögat, håller helt med.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  2. Så himla snyggt det blev med det gråa i oranderiet!!
    Ha det bra!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!