måndag 8 augusti 2016

Englandsresa - dag 4

Här kommer fortsättning på vår Englandsresa från i våras. Det blir lite glest mellan inläggen men det är ju så mycket annat som ska fixas med.

King John´s Lodge
Ännu en underbart romantisk plats med ett själfullt gammalt hus inbäddat i växter. Jag bara älskar dessa engelska hus!! Det är Jill Cunningham som huserar här och hon har skapat en äng som även innehöll rosor och diverse träd vilket blev en lite speciell kombo. Det fanns även en liten plantskola och presentshop som innehöll mycket fint. Dock höll vi hårt i plånboken och köpte inget ;-)
Så underbart fina hus.

Här är ängen med rosor och träd, vackert på sitt sätt...

Mer äng och se hur rosen helt har tagit över kronan på trädet.


Så himla fin uteplats.

Inte så lätt att ta sig in här inte...

Pashley Manor

Denna trädgård var raka motsatsen mot den förra. Här var allt vältrimmat och var sak på sin plats. Det fanns även mycket skulpturer och konstverk (vilket inte riktigt är min smak) utplacerade lite här och var. Detta var en mycket stilig trädgård och dess ägare, Mr. Sellick, älskade verkligen både trädgården och huset. Han kunde nog ha pratat hur länge som helst om det om han velat...
Mr. Sellick i egen hög person...intressant att lyssna på även om han pratade länge.

Välklippt gräsmatta och en skulptur längst ner i bild.

Mycket välkomponerat och vackert och vilken siktdjup.

Lavendeln hade inte hunnit slå ut när vi var här men jag kan tänka mig att det blir mycket fint då.

Trädgården var lite mer åt det storslagna hållet och dammen/sjön innehöll även en svart svan.

God kväll!
Katarina

4 kommentarer:

  1. Så mysig den första trädgården är. Vildvuxen och romantisk. Och vilket rosträd! Imponerande!

    SvaraRadera
  2. Åhh vilka hus och trädgårdar! Helt galet vackert...
    Kul att få se :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Följer gärna med på färden oavsett när du skriver. :)
    Det första stället gillade jag skarpt, precis som du skriver verkar uteplatsen vara helt underbar. Gillade double borders i den andra trädgården, men annars lite för tuktad för min smak (i alla fall i en privatträdgård).
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  4. Första trädgården helt i min smak och även om det är ängar och vilt kräver det säkert en del ans för att se lagom vilt ut och inte igenväxt av sly och rotskott.
    Räta linjer gör mig lite nervös liksom gräsmattor utan ogräs, men jag är lika förundrad varje gång jag ser dessa trädgårdar över arbetsinsatsen. Hur många går det åt för att hålla denna stilen, klippa alla häckar och kratta allt grus...
    Måste ha varit en trevlig och givande resa. Husen är ju helt underbara!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!