fredag 13 maj 2016

Värmebölja!!

Idag tog den slut, värmeböljan som varit här i över en vecka. Vi har haft sååå sköna dagar med över 25 grader flera dagar i följd. Varma lugna vindar som smekt så skönt!! Det gick från vinter till sommar för att nu åter bli vinter. Just nu blåser det för fullt och är 5 grader igen. Snacka om ombytligt väder. Men inget ont som inte har nåt gott med sig, nu hinner jag göra blogginlägg igen ;-)

Dessa bilder tog jag i söndags och redan några dagar senare så har både körsbärsträd och päronträd slagit ut. De får komma med i nästa inlägg.

Här gör det inte ont att äta frukostgröten...





Denna pion är jag väldigt spänd på att få se i blom. Om jag minns rätt så har jag "ärvt" den från min farmors trädgård och jag minns inte hur den ser ut.

Här har häggmispeln precis börjat slå ut, idag är den i full blom.










I lördags blev trädgårdlandet sått, och potatisen satt. Det känns skönt och nu gäller det att komma ihåg att sätta på vattenspridaren så inte sådden torkar ut.

Snart blommar även äppleträden, hoppas bara värmen hinner återvända så alla humlor är extra aktiva. Är det nån mer än jag som tycker att det många humlor i år? Det bådar ju gott :-)


Här står diverse sådder, sticklingar och övervintrande växter och vänjer sig vid utelivet.

Min lilla citron ser lite ledsen ut tycker jag. Idag har jag därför köpt gödning för citrus. Hoppas den blir glad då.

Bladen har liksom blivit ljusa med mörka nerver. Har ju läst om det någonstans men minns inte riktigt vad som saknades.

Druvan har överlevt vintern bra och kommer fint.

Även blåregnet har jag satt i orangeriet och jag får iaf en blomma i år verkar det som. Det ska bli spännande för jag har aldrig sett en i verkligheten.

I år hoppas jag är året då min klätterhortensia sätter fart. Jag har läst att det tar några år innan den kommer igång ordentligt. 

Vilken bildkavalkad det blev, men så var det ju längesedan jag gjorde ett inlägg också!!
Önskar er alla en riktigt skön helg, kramar Katarina

2 kommentarer:

  1. Vilka dagar vi haft. Idag är det dock svinkallt.
    Och vilka drömbilder du visar. Så fint allt ser ut. / Britt

    SvaraRadera
  2. Ser jätte fint ut hos dig! Gillar den stora uteplatsen med skiffer.
    Kul med blåregn i växthuset!
    Ha det fint!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!