torsdag 8 oktober 2015

Små lätta klick...

Igår klickade jag hem ett gäng växter från Flora Linnéa. Jag har handlat från dem förut och det mesta har tagit sig riktigt bra. Det var en såndär impulshandling som jag nästan fick lite ont i magen över senare på kvällen... 10 rosor, 4 klematis och lite annat smått och gott blev det!
Ni hör ju att det inte handlar om någon liten nätt inhandling utan här krävs en hel del grävande framöver. Bla behöver det göras en ny rabatt för att få plats med all härlighet. Men rabatter kan man ju inte ha för många av, eller hur? Synd bara att jag fortfarande är vrålförkyld men jag får väl jordslå dem lite tills orken är tillbaka.
Jag har en tanke klar i huvudet om hur det ska bli när det är klart. Kommer bli toppen och grävning är ju bra träning!
(alla bilder är lånade från Flora Linnéa)

Susan Williams-Ellis Austinrosor Flora LinneaSusan Williams-Ellis heter denna skönhet. En remonterande Austinros med stark doft. Höjd 120 bredd 90, sjukdomsfri och blommar tidigt tills frosten kommer. Kan ju inte bli bättre... :-)
The Fairy, Fairy (Polyantharosor) The Fairy är detta och ren impulshandling. En marktäckare som kan få upp till 300 rosa blommor per buske. Blommar också från tidig vår till sen höst. Klar jag var tvungen att ha en sådan...
Klematis / Clematis Blue TapersKlematis Blue Tapers ska bli fullständigt översållad med 5 cm blå blommor i maj, Fin som marktäckare eller klättrande.
Klematis / Clematis DurandiiKlematis Durandii, jag säger bara vilken färg! Blommorna blir 8-14 cm och blommar från slutet juni till okober. Lättodlad och härdig, kan ju inte bli bättre!
Klematis / Clematis GeorgDet är här klematisen Georg, han får 8cm stora blommor och ska blomma från tidig vår till senhöst. Krypande eller klättrande. Gillar sådant som har lång blomning.
 Klematis / Clematis HuldineKlematis Huldine. Hon ska vara mycket starkväxande och blomma sent, aug-oktober med stora blommor, 10-12cm. Kan bli upp till 6 mm och passar fint att klättra upp i tex träd.

Allt gott!
Katarina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!