onsdag 19 augusti 2015

Sticklingar

I år har jag gjort det jag alltid tänkt på innan men aldrig kommit mig för. Nämligen ta hand om små självsådda plantor av lavendel och jätteverbena som finns lite varstans i vår grusgång. Jag har satt dem i vanlig jord i små krukor och tänker övervintra dem frostfritt.
Lavendeln är nog inga större problem. Jag kan säkert sätta ut dem i rabatten också. Problemet är att jag kommer glömma av dem och de behöver lite extra vatten, iaf i denna väderlek. Jag har prövat förut och några klarar sig men långt ifrån alla. Därför tänker jag att de kanske klarar sig bättre ihop med annat jag måste komma ihåg att vattna.
Verbenan klarar inte minusgrader så dessa måste övervintras frostfritt. Jag hoppas på många fina gratisplantor inför nästa säsong :-)
24 lavendlar och 12 verbenor blev det. Det finns fler verbenor så jag kan nog ta hand om några fler någon dag. Ser havet av verbenor framför mig :-) Nu gäller det bara att jag inte glömmer av dem under vinterns mörker...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!