torsdag 20 augusti 2015

Årsdagen av regnovädret vi alla minns...

Idag för exakt ett år sedan regnade det som det aldrig regnat förr över Kvänum.
På bara två timmar kom det ca 134mm regn!! Jag vaknade vid 6 tiden och hörde åskan mullra och regnet smattra. Tänkte väl inte så mycket mer på det utan låg kvar i sängen och vid 7 kom värdens brak och strömmen gick. Då flög jag fortare än kvickt upp och kollade om det slagit ner i nåt träd här hemma. Som tur var hittade jag inget nedslag och vi har åskledare på vårt hus så det känns ganska säkert. Det var jordfelsbrytaren som slagit ifrån så nära slog det ner iaf... Jag såg ut och konstaterade att det regnade, och det regnade mycket!



Här börjar sjöar att bildas nere vid vägen.
Det roliga är att det klarnade upp fort och blev en solig och varm dag. Svår att tänka sig att det regnas som bara den en stund tidigare.

Här är det normalt en åker, det var nyskördat och halmen som låg kvar flöt iväg.

Här är vår framfartsväg, vi tog sats och kom igenom fast det nästan läckte in i bilen.

Mitt i korsningen.

Kvänum fick en ny skyline :-) Här är ju normalt ingen sjö utan åker.

I hundratals källare såg det ut såhär, ingen rolig syn för många att vakna till :-(
Sambon som är brandman fick pumpa källare hela dagen, kvällen och en bit in på natten.

Vi hade tur för inget hos oss kom till skada. Vi har ingen källare och bor på ett berg (om än inte så högt) så allt vatten rinner bort. 
När vi kört genom sjöar i hela samhället och kom fram till skolan så fick vi veta att all undervisning var inställd. Hela skolgården låg under 20-40 cm vatten... 
I år är det tvärtom väder, har inte regnat på evigheter. Trodde vi bodde i landet lagom... ;-)

Go kväll!
Katarina






1 kommentar:

  1. Inget mera lagom! Kvänum kanske borde anlägga en sjö där? var ju riktigt fint! Dåliga ledningar och underdimensionerat med avrinning, för mycket hårda ytor och för lite träd gör ju sitt till, här i arlöv och malmö var det livat kan jag säg. Vi har dock alltid problem med översvämning i källaren så vi har inget mer därnere än lite pumpar och lite målarburkar, så det var bara att sätta igång stereon och pumpa läns!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!