fredag 20 mars 2015

Växthus/orangeri

Ett egen växthus är nog ett drömprojekt för många. Jag bestämde mig för att det inte skulle stanna vid en dröm utan tog tag i projektet förra vår-vintern. Eller egentligen är det ju ett orangeri för ena sidan är baksidan av vårt garage. Fantastiskt bra blir det iaf och jag är så nöjd!

En del slit har det ju varit förstås och det kommer att bli mer framöver men det är det väl värt. Desstutom är det ju så kul att jobba med nåt som blir så bra :-)

Här har det gjutits grund för muren. Garaget är av tegel med små vita stenar i, 
typiskt 70-tal tycker jag och inte så passande till vårt hus som är byggt 1861.

Här ser man även en del av altanen, det blir här man går ut till orangeriet.

Fönster och dörrar är tvättade. Fönstren har suttit på huset en gång i tiden, jag skulle gissa på från början så de är i så fall 150 år gamla... Känns kul att kunna återanvända dem. De har stått nere i ladugården sen renoveringen på 70-talet. Dörrarna har jag letat efter länge och till slut hittade jag ett par nere i Hässleholm, 30 mil enkel resa från oss. Det var bara att sätta sig i bilen och åka och hämta :-)

Vi beslöt och också för att passa på att putsa garaget när vi ändå höll på och grejade. Ett projekt som jag inte ångrat en sekund. Det var värt varenda öre! Färgen är idag nästan densamma som putsen bara lite varmare.

Här har muren kommit på plats. Vi fick lägga till ett extra lager leka eftersom det blev för låg höjd inne i orangeriet annars. Mycket glad för att jag kom på det i tid.

Sen var det min tur att måla alla 22 fönster. Det tog sin lilla tid kan jag lova och köksön fick agera målarbord i några veckor. Först skrapa, sen ta loss allt löst kitt, sen grundolja, sen grundmåla, sen kitta om, sen måla varje sida två gånger. Tur att jag tycker det är ganska kul att pyssla med sånt!

Fönstren var gröna från början, en väldigt vacker grön tycker jag. Men eftersom husets fönster för övrigt är röda (de var det redan när vi flyttade in) så fick även dessa samma kulör. Alla gamla beslag lät jag sitta kvar för jag gillar den gamla charmen.

Nu börjar det ta form och man får en känsla för hur det ska bli.

Här har de kommit lite längre, taket är på och ett fönster sitter där på prov.

Här håller min duktiga sambo H på och lägger kalksten. Ett stort pussel som ska läggas och det är inga lätta bitar att bolla runt med... Golvet nu lagt invändigt och vi väntar bara på att det ska bli mildare ute så vi kan fylla emellan stenarna.

Såhär ser det ut idag, 17 kvm stort blev det. Imorgon ska vi gräva ur och lägga klart stenen utanför orangeriet. 
Ska bli mycket skönt att få klart det också sen är det bara att ta tag i insidan och inreda.

För fler trädgårdsdrömmar titta in hos Bland rosor och bladlöss så får du mer inspiration.

Trevlig helg och tack för att ni tittade in!
Katarina






11 kommentarer:

  1. Grattis till den byggnationen! Vilken dröm att bli verklighet.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Wow. Så fint! Jätteläckert med kalksten som golv. Ska bli spännande och se det färdiga resultatet.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Riktigt fint blev det. Vad kul att kunna åstadkomma något sådant själv.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  4. Vilket fantastiskt projekt, hur fint som helst! Lycka till med fortsättningen!
    /Gunilla

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt förverkligande av en dröm! Det blev jättesnyggt! Ser fram emot bilder från insidan senare! Ha en fin helg! :) Mia

    SvaraRadera
  6. Så kul att få förverkliga sin dröm! Trevligt att se hur projektet växt fram. Det ser redan nu fantastiskt ut så jag hoppas du visar slutresultatet!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  7. Vad härligt det ser ut Katarina! Vilket superfint orangeri och vad ni ska njuta där i år när allt är färdigt. Underbart!
    Milla

    SvaraRadera
  8. Wow, vilket underbart orangeri det kommer att bli! Galet vackert !

    Ha en skön söndag!

    //Veronica

    SvaraRadera
  9. Åh, vilken mysig blogg du har!! Ska bli kul att följa! Mvh Elin

    SvaraRadera
  10. Tack för alla fina och vänliga kommentarer! Jag kan bara hålla med, jag tycker också att det blir fantastiskt bra och jag försöker verkligen säga till mig själva att njuta av det och inse att jag är lyckligt lottad :-) Kram på er!

    SvaraRadera
  11. Wow, vad fint!! Lycka till med lavendelrabatten också, kommer att bli pricken över i!

    Kram
    Elin

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!