tisdag 17 mars 2015

Nu åker de fram...

... ur mörkret i garaget. Jag pratar förstås om mina övervintrade pelargoner, fuchsia och liljor. Det var så skönt väder så jag kunde inte låta bli :-) Nu får de bo i orangeriet och jag täcker över dem med fiberduk på nätter när det väntas många köldgrader.



Härliga lilja, fick med den som bonus från Odla 2013, heter Night flyer. Bra bonus kan jag tycka :-) Hade inte tänkt mig den alls så hög, annars hade jag inte planterat den på detta vis... I år får den åka ut i nån rabatt. Måste tyvärr övervintras för den är bara härdig i södra delen av vårt avlånga land.


Pelargoner på rad, samt nån fuchsia. Fuchsiorna verkar tämligen döda men jag avvaktar några veckor så får vi se om det händer nåt.

Längst till höger buddleja. Läste nån stans att man kan övervintra frostfritt några år tills busken växt till sig förvedat sig lite grann. Den ska då klara kalla vintrar bättre. Därför grävde jag upp den i höstas och övervintrade den i garaget. Den kommer väldigt fint än så länge, så snart nån större frostrisk är över så åker den ut i rabatten.

Till vänster en jättesöt liten ros med rosa små blommor, fynd i höstas för 10:- st. Ser ut att ha klarat vintern i garaget fint, kommer många nya skott. Längst bak några taklök som tyvärr blev alldeles för blöta i höstas innan jag kom på att rädda dem. Hoppas de kan komma igen...


Trevlig kväll!!
Katarina

1 kommentar:

  1. Det ser precis ut som mina krukor, fast dom står fortfarande i källaren. Fuchia har jag svårt att klara men jag pysslar väl inte om dom tillräckligt , jag antar att dom blir för torra. Jag skall väl börja kolla så småningom vad som har klarat sig. Ha en fin dag. Carita

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!