tisdag 24 februari 2015

Gallring = träningsvärk!



Gallring av syrenhäcken stod på programmet denna helg. Vi tjuvstartade redan lite förra helgen och kommer troligtvis få fortsätta lite till nästa men den ena delen är iaf klar!  

Och som det värker gott av träningsvärk i armarna...och en stor rispa lyckades jag ordna mig på kinden också :-) Spelar liksom ingen roll hur mycket jag tränar för när jag väl är igång i trädgården så används musklerna på annat sätt och det känns efteråt, fast på ett bra sätt!

Förra veckan införskaffades nya fina redskap och det gör verkligen skillnad. Skarpa blad och fina snitt blir det. Stod och valde bland alla modeller av grensaxar och kom fram till att den lilla som inte vägde så mycket men ändå hade stor klippbredd, 35 mm om jag inte minns fel, fick det bli. Mycket nöjd med valet då det blivit alldeles för tungt att jobba med en större.

Jag har gallrat ur häcken tidigare men konstaterade att det nog är ca 8 år sen (förutom lite småklippning då och då) så det var verkligen på tiden. Jag tycker iof om när den är stor och fin för den ger fint vindskydd men så hög som den blivit nu så tar den all sol från gavelaltanen och det är det ju inte värt. 
Jag har försökt att ta rätt rejält nu så den istället buskar till sig och blir tät och fin. Den fungerar ju även som insynsskydd från vägen på sommaren så den får inte bli för liten och låg...

Tyvärr blir vi utan det mesta av blomningen i år men det är inte så mycket att göra åt det.


Såhär såg det ut före gallring, väääldigt hög 
häck med långa smala grenar.

Nu ser det ut såhär! Om man tar fågelmataren 
som måttstock så ser man verkligen skillnaden.

Bild tagen från utsidan, på grusvägen. Här har vi redan hunnit 
kapa en hel del för innan syntes knappt stenmuren alls.


Såhär blev det när det var klart! En klar förbättring!! 


Så var det andra delen...vi har ändå kapat ur en del här redan
och eftersom tomten lutar och det inte är nån mur på denna del
så kanske vi bara ansar lite till i år. Gör inget om den är lite
högre här. Funkar toppen som vindskydd!


Andra delen från utsidan, Här måste vi ta bort en del eftersom
bonden längre bort har renseri (eller vad det heter) för säd så 
är traktorfrekvensen stor på denna väg periodvis. Nu har
häcken fått breda ut sig alltför långt ut i vägen vilket resulterar
i att den får bruna kvistar där traktor och släp går emot.
Får bli nästa helgjobb!

(Ber om ursäkt om några bilder även förekom i förra inlägget, men det var ju hit de var tänkta från början.)

Ha en skön kväll!!
Katarina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!