måndag 9 februari 2015

Djurliv


Här kommer en kort presentation av gårdens djur. Det är inte så många utan kan lätt sammanfattas till höns, katt och kanin. Mitt önskemål är förstås att kanske nån gång i framtiden även ha några får eller getter men det får tiden utvisa. 
Jag har även erbjudit sonen A en ponny men han har än så länge avböjt... ;-) Han är helt insnöad på bandy och hockey för tillfället.


Hedvig, Tyra och tuppen Wilgot uppflugna på sovpinnen. 
Det tog ett tag att få dem att fatta att det var här de skulle sova. 
Jag fick gå ut varje kväll och lyfta upp dem på pinnen men nu 
har de lärt sig att snällt själva flyga upp där varje kväll.


Tuppen Maja och Ros-Marie. 
Maja var vid köpet en höna men har med tiden visat sig vara en tupp. 
Vi har låtit honom fortsätta heta Maja, tror inte han tar illa upp... 
Nu hoppas vi bara att det inte blir bråk med vår andra tupp Wilgot 
men än så länge verkar det gå bra.


Kaninen Doris. 
Hon hade namnsdag häromdagen och firades med en bit morot.
Vi tror att hon är döv eftersom hon inte reagerar när man kommer
in till henne utan först reagerar när hon får syn på en. Hon bor
vintertid in en box i samma utrymme som hönsen och till sommaren
får hon flytta ut till sitt sommarboende.



Här är Sally, henne hittade vi i ladugården sensommaren 2013. 
Jag lyckades fånga en av tre små kattungar som var mycket rädda 
för människor. Tyvärr blev nog de övriga rävmat :-( Har iaf inte sett 
till dem sen dess. 
Sally fräste åt oss i några dagar men en dag, när jag låg på mage 
och matade henne med en tesked under vardagsrumsoffan (ett ställe 
hon gärna gömde sig på), så började hon spinna och sen 
blev hon snabbt tam. Nu är hon världens mysigaste kattjej!


Den insnöade sonen A som väljer bandy 
och hockey framför egen ponny...


Kul att ni tittade in!

Katarina


2 kommentarer:

  1. Hej,

    Min dotter skulle hellre välja en ponny före bandy, men tyvärr har vi inte möjlighet till det. Däremot har vi också höns, åtta stycken. Det är mysigt när de gör en sällskap ute under sommaren (om de bara håller sig ifrån att sprätta i nyplanterade rabatter...). :)

    SvaraRadera
  2. Ska bli så mysigt att ha hönsen ute i sommar. Än vågar de sig inte ut men när värmen kommer ska jag nog kunna locka ut dem :-)

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!